July 8, 2009

Golden South Sea Pearls - Perles dorées des mers du sud

Une journée mémorable, comme si on se rend à l'évidence - j'aime cet endroit, j'aime les gens d'ici, je m'y sens bien. I surrender ! Mahal po kita Phillipines.

Je suis à Manila, j'ai rendez-vous pour aller chercher une autre folie, comme un pacte éternel entre ce pays et moi. Un lien indéfectible. Je m'en vais chercher un collier de perle dorées des mers du sud, dont j'ai sélectionné les perles individuellement. Non pas un collier de perles parfaites et rondes, ce genre de collier n'est pas pour moi... Mais un collier des Phillipines, de ces perles dorées comme il n'en existe nulle part ailleurs. Surtout des perles Keishi, le résultat d'une lutte entre l'intervention de l'homme (la tentative d'implanter artificiellement une base de perle dans une huître) et les forces de la nature (l'huître qui se révolte, rejette ce qu'on exige d'elle - la production d'une perle ronde et parfaite de bonne taille - et qui en définitive produit sa propre perle de nacre pur à sa façon - une véritable destruction créatrice). Une perle différente, avec ses propres formes et sa beauté unique - une perle keishi. Habituellement on rejette ce type de perle puisqu'imparfaites. A mes yeux elles sont magnifiques.

Ce sont ces perles qui troneront autour de mon cou - à jamais. Un collier préparé juste pour moi par des gens aimables avec qui j'ai eu énormément de plaisir à matérialiser un tel objet, des gens qui m'ont permis d'inventer une telle parure; les gens de JewelMer.


Golden South Sea Pearls
This is a memorable day for me ! I had to admit it - I love this country, I love these people and I feel great in these grounds. I surrender ! Mahal po kita Philippines !

Now in Manila, I am going to pick up another of my absolutely crazy buy ! it will be an unalterable bound between me and this country - a neckless - not any neckless... a neckless made of south sea golden pearls, selected by me individually. Not these perfect pearl neckless of big round pearls, these are not for me... This is my Filipino neckless ! as these golden pearls cannot be found nowhere else and these are keishi pearls !!! - the result of a battle between human intervention (artificial implantation of a pearl nucleus indide the oyster) and the force of nature (the oyster revolts and reject what it is asked to do - the production of a perfect round shaped pearl of a important size - and in doing so end's up producing a pure nacre beauty - a keishi pearl, different, unperfect, with it's own shape, a real creative destruction. Usually we reject these pearls, because unperfect - to me they are real beautiful. These are the one I requested. These will be the ones on my neck, forever!

This is a neckless prepared just for me, by the Jewelmer team made out of Philipina (speaking perfect French). A very nice team, so nice of them to let me "invent" such a neckless.




1 comment:

  1. Very,nice Elise!!!! Will go perfect with your Abaca vest... I think only very,few Filipinas will be able to afford it. I wish I could see and touch them in person.. Well done. Oh, and by the way --- the color of your skin ........ ohh la. la.. la.. Warmest regards. Irene. PS. Can you please take a photo of you wearing them??

    ReplyDelete